tiistai 15. marraskuuta 2016

Suomi-esittely

Montessori-päiväkodin johtaja pyysi minua valmistelemaan esittelyn suomesta lapsille. Tein kortit viime viikolla kun kyselin muilta miten Montessorilapsille kuuluu esitellä ja mitä edes saa esitellä. Nyt tilaisuus esittelyyn tuli iltapäiväkerhon toimesta. Päiväkoti tarjoaa maksua vastaan kerran viikossa 1,5h kestävän hetken muille lapsille toteuttaa Montessorimenetelmää, nämä lapset ovat 3-6 vuotiaita.

Seurasin heidän toimintaansa tunnin verran, jokainen etsi haluamansa tarvikkeen ja alkoi touhuta sen kanssa, aivan eri meininkiä kuin näiden pienten kanssa jotka päiväkodissa normaalisti ovat. Oli täysin hiljaista, ohjaajat kuiskasivat ohjeita jos lapsi niitä tarvitsi. Hyvin jännää nähdä 8 kahdeksan 3-6 vuotiasta niin hiljaa, keskittyen omaan touhuunsa.

Tunnin jälkeen siirryttiin toiseen huoneeseen jossa on lattialle teipattu punainen kehä. Laitettiin laulu soimaan ja käveltiin/hypeltiin kehän ympäri laulun sanojen mukaan. Tämän jälkeen lapset istuivat kehälle ja ohjaaja otti esiin euroopan kartan ja näytti Slovenian sekä Suomen. Laitoin kiertämään postikortin jossa on Suomen kartta ja kuvia luonnosta sen ympärillä ja lapset sanoivat vuorotellen mitä siinä näkevät. Paras kommentti oli että suomessa on lehmiä ja maitoa! Kortissa oli siis lehmiä laitumella :) Tämän jälkeen näytin tekemäni sanakortit, ohjaaja käänsi ne sloveniaksi ja toistimme sanat suomeksi. Yllättävän hyvin toistelivat sanoja,ohjaajilla oli paljon vaikeampaa. Esittely tapahtui siten, että näytin kortin johon olin tulostanut eläimen ja sen päällä luki eläimen nimi. Sanoin nimen ja asetin kortin lattialla olevan maton päälle. Matto symboloi Montessorissa lapsen omaa tilaa toimia ja heille opetetaan maton hakeminen pienestä pitäen. Matolle laiton jälkeen siihen korttiin ei enää kosketa tai palata. Seuraavan kerran asiaa käsitellään jos lapsi valitsee kortit toiminnakseen.

En kykenisi olemaan tekemättä mitään koko päivänä ja hiljaa katsellen lapsia kun he touhuvat päiväkodissa. Juuri tämänkaltainen hetki päivässä on hyvä tapa tuoda pedagogiikkaa lapsen kasvatukseen. Montessorissa on paljon hyvää, esim. leluja ei ole paljon, ne on koreissa ja jokaisella on oma paikka. Tätä voi hyvin toteuttaa myös kotona koska nykyisen lelutulvan ja informaatiotulvan aikakautena on hyvä rajoittaa. Lelukorit on hyvä laittaa hyllyille siten, että lapsi ne itse saa siitä otettua kun niillä haluaa leikkiä. Esillä usein on lempilelut sekä pari vaihtuvaa settiä ja näiden ei tarvitse kotona olla mitään montessorivälineitä vaan muitakin saa olla. Hyvä olisi, että leluilla olisi joku kehittävä tarkoitus.

En tiedä miten näillä lapsilla kotona tehdään, mutta jokainen haki ja vei pois käyttämänsä tavarat itsenäisesti. Jokainen myös levitti maton ja rullasi sen pois kun lopetti toiminnan sen päällä. Sen kuulin ohjaajalta, että nämä lapset käyvät ns. normaalia päiväkotia mutta vanhemmat toivovat Montessoria mukaan vähäsen ja siksi käyvät tällaisessa kerhossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti