sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Viikko mennyt

Nyt on ensimmäinen viikko takana ja hieman sekavat tunnelmat. Huomisesta alkaen pitäisi kolmen ohjaajan tulla paikalle, olivat koko viime viikon koulutuksessa. Ehkä se parantaa sitten tilannetta. Mitään ohjausta en siis ole saanut, en perushoitoon tai Montessoripedagogiikkaan. Ohjaajani on yksi näistä koulutuksessa mukana olleista joten toivottavasti ohjauksen puutteeseen tulee muutos. Kolmen päivän aikana sain päivärytmistä jonkinverran kiinni. Se näyttäisi ainakin pienten 1,5-3v. kohdalla olevan seuraavanlainen:

8-9 lapset tulevat päiväkotiin, saavat aamupalaksi vaihtelevia ruokia ja hedelmiä
9-10.30 lapset ovat ja tekevät mitä tekevät. Useimmat itkevät ja vaativat huomiota, pari pesee pöytää yms. itsekseen.
10.30 aloitetaan pukeminen ulos ja lapset itkevät pää punaisena koska ulos ei ole kiva mennä
11-12 ollaan ulkona, tarjoillaan hedelmiä joita lapset sitten syövät ulkona. (pihalla on kaksi liukumäkeä, kiipeilyteline sekä hiekkalaatikko. Lapset eivät käytännössä tee mitään koko aikana kun ovat ulkona.Seisoskelevat pöydän vieressä ja syövät välipalaa)
12-12.30 lounas, pienimmätkin lapset syövät itse, ei saa auttaa. Lusikat ovat aikuisten kokoa, samoin haarukat.
12.30-14.00 lapset hieman porrastetusti nukkumaan, ohjaajilla tässä välissä tauko
14 --> vanhemmat tulevat hakemaan lapsia.

Eli yksinkertaistaen, lapsilla ei ole mitään ohjattua toimintaa koko päivänä. Huoneessa on vesiväritaulu, kertaakaan en ole nähnyt kenenkään sitä käyttävän. Olemassa on myös sakset ja paperia jos haluaa leikellä. Myös Montessori välineitä on erilaisia (puuhelmien pujottelu, pallojen nostelu laatikosta toiseen, pinkki torni, eri mittaiset kepit jne).

En tiedä onko tämä nyt siksi että osa ohjaajista on koulutuksessa vai onko toiminta oikeasti tällaista? Montessoripedagogiikassa on pohjimmiltaan hyvä sanoma, lapsi tekee ja oppii silloin on siihen itse valmis. Mutta esim. kielellistä opetusta ei ainakaan tässä päiväkodissa ole, lapsille ei lueta tai lauleta, ei ole loruja. Heillä ei myöskään ole liikuntaa. Jos kotona ei lapselle tarjota liikuntaa, satuja, musiikkia tai kädentaitoja korvaavan määrän verran niin en pysty kuvittelemaan, että lapsen taitotaso olisi kouluun mennessä sama kuin ns. normaalissa päiväkodissa missä näitä kaikkia tarjotaan. Kehitykseen vaaditaan mielestäni pelkän lapsen halun lisäksi myös niitä kehitykseen innostavia juttuja.

Kävelen työmatkallani normipäiväkodin ohitse ja sen mitä nyt ikkunasta olen nähnyt ja kotiin päin kävellessä kun aikuiset ovat hakemassa lapsia kotiin niin ainakin näillä lapsilla on maalauksia ja vaikka mitä hienoja töitä mukanaan. Eli kyllä täälläkin jotain tehdään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti